Informații pentru cetățenii romani

Asistenţă şi servicii consulare

Unde puteţi cere asistenţă consulară

Ministerul Afacerilor Externe acordă asistenţă consulară prin misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate:

  • cetăţenilor români, indiferent de ţara unde se află;
  • persoanelor care au şi cetăţenie română (bipatrizi), în anumite situaţii (terță țară);
  • cetăţenilor statelor UE, în cazul în care ţara lor nu are reprezentanţă diplomatică în statul în care se află (în conformitate cu articolul 20 din Tratatul Uniunii Europene şi cu prevederile Deciziei 96/409/PESC).

Atenţie! MAE nu poate oferi asistenţă consulară cetăţenilor străini (exceptând cazurile de mai sus), chiar dacă aceştia au rezidenţă în România.

Puteţi cere asistenţă consulară:

  • Ambasadelor României şi oficiilor consulare, existente în ţările în care vă aflaţi;
  • Direcţiei Relaţii Consulare din Ministerul Afacerilor Externe;
  • Consulatelor onorifice ale României, care vă pot oferi asistenţă consulară limitată, în conformitate cu legislaţia în vigoare, sau pot semnala problemele dumneavoastră celei mai apropiate misiuni diplomatice româneşti.
  • În cazul în care vă confruntaţi cu o situaţie de urgenţă într-o ţară unde România nu are nicio reprezentanţă diplomatică sau consulară, vă puteţi adresa, în calitate de cetăţean european, misiunii diplomatice sau oficiului consular de carieră al oricărui stat membru UE. Pentru detalii consultaţi rubrica Asistenţă consulară europeană.

 

Accidente

Dacă sunteţi cetăţean român şi, fiind în străinătate, ajungeţi să fiţi implicat într-un accident de circulaţie în urma căruia aţi suferit vătămări corporale sau deteriorarea unor bunuri, este bine să ştiţi următoarele:

  • Anunţaţi imediat autorităţile locale de poliţie;

  • Căutaţi să beneficiaţi de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea împrejurărilor în care s-a produs accidentul;
  • Însoţiţi declaraţia făcută la poliţie cu o listă a obiectelor care au fost deteriorate sau distruse;
  • Solicitaţi autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei vă va fi de folos în cazul în care obiectele deteriorate sau distruse, inclusiv autoturismul erau asigurate);
  • Dacă accidentul a avut urmări uşoare (avarierea autoturismului), notaţi elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident şi ale societăţii de asigurare a acestuia;
  • Fiecare poliţă de asigurare emisă de o societate de asigurare autorizată din România are înscris pe ea un număr de telefon la care se răspunde în regim de permanenţă; apelaţi numărul de telefon înscris pe poliţă şi urmaţi toate îndrumările ce vă sunt adresate;
  • Păstraţi documentele de plată până la înapoierea în ţară pentru a le prezenta societăţii de asigurare;
  • Dacă accidentul a avut urmări grave (persoane rănite sau decedate), anunţaţi poliţia locală, după ce aţi acordat primul ajutor, iar apoi contactaţi ambasada sau consulatul României;
  • Dacă purtaţi un telefon mobil pe durata călătoriei în străinătate, asiguraţi-vă, înainte de plecare, că aţi introdus în memoria telefonului numerele de telefon ale ambasadelor şi consulatelor României din ţările pe care urmează să le vizitaţi; aceste numere de telefon sunt disponibile pe site-ul web al Ministerului Afacerilor Externe (www.mae.ro).
 

Ce poate face personalul consular al României:

 

  • Dacă documentul dumneavoastră de călătorie a fost distrus sau pierdut, vă poate elibera un titlu de călătorie pentru reîntoarcerea în ţară;
  • Poate contacta familia dumneavoastră, pentru a o anunţa despre accident şi pentru a îi transmite eventualele dumneavoastră solicitări;
  • Poate recomanda avocaţi sau translatori locali, care să vă asigure reprezentarea în faţa autorităţilor;
  • Poate să vă sprijine în obţinerea ajutorului medical necesar.


Ce nu poate face personalul consular al României:

  • Nu poate interveni în urmărirea cazului dumneavoastră, decât în măsura în care legislaţia locală permite o astfel de intervenţie şi numai cu acordul şi sprijinul autorităţilor locale;
  • Nu poate desfăşura anchete sau investigaţii în legătură cu accidentele petrecute pe teritoriul unui stat străin; numai autorităţile acelui stat au jurisdicţie pentru cercetarea acestor fapte;
  • Nu vă poate asigura reprezentarea juridică;
  • Nu poate plăti cheltuielile de judecată sau costurile altor proceduri judiciare;
  • Nu poate plăti costuri de transport;
  • Nu poate plăti costuri de cazare la hotel sau cheltuieli medicale şi nu poate acoperi angajamente rămase neonorate în sarcina dumneavoastră sau a persoanei decedate

 

ANUNȚ IMPORTANT

17.07.2017

În perioada concediilor de odihnă (august-septembrie), Consulatul României la Vancouver nu își întrerupe activitatea oferind aceleași tipuri de servicii …

Demersuri în sprijinul cetățenilor români care intenționează să călătorească în Canada, începând cu data de 1 mai 2017

29.04.2017

Ministerul Afacerilor Externe reamintește că, începând cu data de 1 mai 2017, cetățenii români care au deținut, în ultimii 10 ani, o viză de…

Intrarea în vigoare a Legii nr. 1/2017, care elimină cvasitotalitatea taxelor consulare

02.02.2017

La data de 1 februarie 2017 intră în vigoare Legea nr. 1/2017, care, între altele, elimină cvasitotalitatea taxelor aferente serviciilor consulare prestate …

Anunț: Activarea sistemului de servicii consulare online (SIMISC)

18.01.2017

Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul Departamentului Consular din MAE, a început implementarea Sistemului Informatic pentru Managementul…